Wednesday, December 31, 2008

Godt nytår - Top 11 for 2008




  1. Bob Dylan: Tell Tale Signs (3 cd udgave)
  2. Isobel Campbell & Mark Lanegan: Sunday At Devil Dirt
  3. Nick Cave And The Bad Seeds: Dig!!!, Lazarus, Dig!!!
  4. Fleet Foxes: Fleet Foxes
  5. Conor Oberst: Conor Oberst
  6. Jenny Lewis: Acid Toungue
  7. Micah P. Hinson: Micah P. Hinson And The Red Empire Orchestra
  8. Robert Forster: The Evangelist
  9. Bon Iver: For Emma, Forever Ago
  10. Neil Diamond: Home Before Dark
  11. Silver Jews: Lookout Mountain, Lookout Sea
Se listen med albumgrafik her

Måske er det den nemme løsning at lave en top 11 istedet for en top 10, når man prøver at omgå den gyldne regel om ikke at have en compilation på sin liste. Men jeg beklager, der er ikke noget at gøre. Dylans Tell Tale Signs ER årets bedste plade, for selvom den indeholder numre der tidligere er udgivet (i nye versioner!) er der flere gode argumenter for at måtte medtage den på sådan en liste:

  • De tidligere uudgivne numre som Red River Shore, Marchin´ To The City og Dreamin´Of You er blandt årets allerbedste nyudgivne sange.
  • Udgaver af tidligere udgivne sange som fx Mississippi og I Can´t Wait (og Born In Time, Most Of The Time m.fl) cementerer det faktum at Dylans største force er tolkningen af sin egen sangskriverkunst som den foregår live on stage rundt omkring i verden på The Never endning Tour. For at tage Mississsippi som eksempel bidrager de her udgivne versioner til at belyse sangen fra flere sider som en slags Picasso perspektiv. Nu findes der 4 officielle udgaver af Mississippi og 3 af dem er udgivet i 2008.
Yderligere bemærkninger til listen er at flere anmeldere har skrevet at det har været et trist år musikmæssigt. Heri er jeg uenig. Jeg synes året har budt på mange gode udgivelser, i hvert fald hvis man har en slagside mod Americana. Min liste prøver ikke at sammenligne æbler med pærer og have hip-hop udgivelser blandet med rock, pop osv.

Andre forbehold inspireret af Paste Magazine.

  • Nej jeg har ikke hørt alle 8000 albums der er udgivet i år.
  • Dette er ikke en objektiv liste

1 comment:

Finn said...

Selv om den slags lister vel sjældent er identiske fra person til person, må jeg indrømme at denne liste bestemt ikke er særlig forskellig i forhold til, hvordan min liste ville se ud med de bedste album-udgivelser i 2008. Blot er vi uenige om én ting, Dylans album er en compilation, og den indeholder også enkelte tidligere udgivne sange, så den ville ikke være på min liste, men vi er enige om en anden ting, "Tell Tale Signs" er uden tvivl årets bedste udgivelse!
Derudover er jeg glad for at se Campbell & Lanegan så højt på listen !! chok: den er højere placeret end Nick Cave !! men det er bare så fortjent. Deres album ville faktisk snildt kunne begå sig på en "Best of all times"-liste, albummet er noget nær det perfekte, og i min bog et mesterværk. Og er der noget der ikke bliver udgivet hvert år er det mesterværker, selvfølgelig på nær de år hvor der er nyt fra Bob Dylan ;-)
Så kan man jo altid diskutere om der skal være plads til f.eks. Neil Diamond og Silver Jews på en sådan liste. Og: Nej, det skal der ikke fordi der skal være plads til Ryan Adams, Martha Wainwright eller Elvis Costello!! Men pyt.
En anden ting der rigtig glæder mig er placeringen af Acid Tongue, et pragtfuldt album.
Jeg må se at få lavet min egen liste - men der ligger stadig så meget godt 2008 musik der venter på at blive lyttet eller gen-lyttet til.
Lad os håbe at 2009 bliver bare halvt så god som 2008, så kan det ikke gå helt galt.